دانستنی

۹ بازديد
.                                

حدود 1/4 از جمعیت جهان در کشاورزی کار می کنند.

 

غذا برای معیشت ما ضروری است. به طور متوسط ​​در چند دهه گذشته حدود 40 درصد از جمعیت جهان در برخی از صنایع مرتبط با کشاورزی شاغل بوده اند. با این حال، طبق داده‌های بانک جهانی ، درصد افرادی که در تولید مواد غذایی کار می‌کنند طی 2 دهه گذشته به طور پیوسته کاهش یافته است. این امر عمدتاً ناشی از توسعه زیرساخت‌ها، فناوری و بهبود عملکرد مزرعه است که منجر به نیاز افراد کمتری برای کار به عنوان کارگران مزرعه می‌شود. در سراسر جهان، حدود 1 میلیارد نفر در کشاورزی کار می کنند که حدود 27 درصد از جمعیت است. این در مقایسه با 44 درصد در سال 1991 کاهش یافته است.

 
 
 

بر اساس USDA ، در سال 2020 حدود 19 میلیون شغل تمام وقت و نیمه وقت در بخش غذا و کشاورزی وجود داشت که حدود 10٪ از بازار کار ایالات متحده را تشکیل می دهد.

 
 
دنیا گاوهای زیادی پرورش می دهد و می خورد

 خرید گل ختمی 

 

طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا، در سال 2021، تعداد گاو در سراسر جهان کمی بیش از یک میلیارد راس بود که 13.2 میلیون راس نسبت به سال قبل افزایش داشت. به این معنی که گاو حدود 60٪ از کل تولید دام در سراسر جهان را تشکیل می دهد و ایالات متحده با بیش از 12.6 میلیون تن گوشت گاو در سال بزرگترین تولید کننده گوشت گاو است .

 
 
 

در حالی که گاو بیشترین درصد دام های پرورش یافته را تشکیل می دهد، جای تعجب نیست که گاوها نیز بزرگترین تولید کننده دام در انتشار گازهای گلخانه ای هستند که 62 درصد از انتشارات تولید شده توسط دام را تشکیل می دهند.

 
 
 

برای تغذیه یک جفت گاو/گوساله به مدت 12 ماه حدود 1.5 تا 2 هکتار طول می کشد و گاوهایی که حدود 2 درصد وزن بدن خود یا 24 پوند در روز مصرف می کنند. امروزه حدود 80 درصد از زمین های قابل سکونت جهان برای چرای دام (از جمله گاو) و تولید خوراک دام استفاده می شود.

 
 
 

از نظر تولید، یک گاو 1200 پوندی حدود 490 پوند گوشت گاو تولید می کند. و یک گاو شیری می تواند بین 6 تا 7 گالن شیر در روز (یا حدود 2500 گالن در سال) تولید کند.

 
 
 
با نژادهای مختلف گاو آشنا شوید .

گل میمون

۹ بازديد

گل میمون ( خاندان بزی آن را گل میمونی می نامند) با نام علمی Antirrhinum majus گونه‌ای  هست که در باغبانی بسیار نامعمول است و در فصل تابستان با گل‌های رنگارنگ و مخملی خود جلوه خاصی به باغچه‌ می بخشد. خرید گل پامچال 

این گیاه از جنس Antirrhinum و متعلق به تیره گل‌میمونیان (scrophulariaceae) است. از گل‌های زینتی دیگری که از این خانواده در باغبانی معمول است گل انگشتانه Digitalis و گوشی calceolaria را می‌توانیم اسم ببریم .

از جنس Antirrhinum حدود ۴۰ گونه مختلف علفی یکساله و دو ساله و چند ساله و نیمه درختچه‌ای شناسایی شده که یکی از این گونه‌ها Antirrhinum majus است که نام علمی گل میمون بوده و از گیاهان علفی  چند ساله این جنس می‌باشد ولی معمولاً از آن به‌عنوان گل یکساله استفاده می‌شود و دارای تعداد زیادی واریته و فرم مختلف است. طول گیاه و رنگ و اندازهٔ گل در واریته‌های مختلف متفاوت بوده و همین تنوع این گونه را جزء یکی ازپر استفاده‌ترین گیاهان در  گل کاری قرار می‌دهد.

ارتفاع این گیاه در واریته‌های مختلف بین ده سانتیمتر تا دو متر متغیر است   . از فرم‌های بلند آن برای گل بریده و از فرم‌های کوتاه آن برای کاشت در حاشیه باغچه‌ها میتونیم بهره ببریم.

دیوار زنده

۱۰ بازديد

به عنوان شخصی که در حیطه ی فضای سبز مشغول به کار هستم وظیفه خودم دونستم امروز بیام و تعدادی درخت و گیاه را که میتوانیم از اون ها به عنوان حصار یا دیوار استفاده کنیم بهتون معرفی کنم چون بعضی ها خیلی دوست دارند کنار و اطراف خونه و ویلاشون فضای سبز و زنده زیبایی ایجاد کنند که روح بخش خونه شون باشه. 

 اول میریم سراغ  هال های تزوینی که میشه با اون ها دیوار های زنده کوچک ارزون درست کرد. یکی از این نهال ها ترون هست. شاید تو فیلم های خارجی زیاد دیده باشید پارک هایی که به شکل هزارتو درست شدند و افرادی که وارد این پارک ها میشن با دیوار های سبز غول اسایی مسیرشون رو گم ممیکنند. دیوار هایی که با مهندسی خاصی درست شده بودند تا این پارک ها رو تبدیل به گیم کنند.  خرید ترون 

ترون گیاهی است سریع الرشد که خوراک آن خاک زهکشی شده و آب فراوان است . با افزایش آبدهی سرعت رشد آن بلا میرود و قیمت بسیار مناسبی دارد. 

گیاه بعدی : شمشاد است 

شمشاد که دو نوع طلایی و سبز و در واقع ابلق هم دارد و همچنین ترون سبز هم دسته ای از ان است گیاهی است بسیار زیبا ولی رشد کندی دارد و برای مرتفع شدن ان باید مدتی صبر کنید . ولی زیبایی بسیار شگفت انگیز و دوست داشتنی دارد.  خوراک  ان دقیقا مانند ترون خاک زهکشی شده و اب فراوان است و دقت در هر دوی این گیاه این است که نباید  ان ها را در مناطق خیلی گرم کاشت.

گیاه بعدی زرشک است. 

زرشک گیاهی است بسیار زیبا و دوست داشتنی با برگ های قرمز و زرشکی  دو نوع خوردنی و زینتی دارد و هر دو نوع خار دار هستند. 

 استفاده از ان در مکان هایی که اب کافی برای ابیاری ندارند بسیار مناسب است . 

گیاه بعدی  پیراکانتا است . پیراکانتا و البته زالزالک که خیلی شبیه به هم هستند. میوه هایی دارند شبیه به گوجه های کوچک و ریز و خاصیت دارویی و درمانی دارند. 

 استفاده از ان در مکان هایی که اب کافی نیست مانند زرشک به عنوان حصاری کمخ اب معرفی میگردد. 

درختان : گزینه درختان شامل چنار و تبریزی  که البته درختان پر اب هستند.

اقاقیا و نارون و زبان گنجشک و زیتون تلخ  برای مناطق کم اب و بسیار مقاوم می باشند. 

عنبرسائل

۱۲ بازديد

یکی دیگه از درختای خوشگل فصلی عنبر سائله ،این درخت از لحاظ ظاهری خیلی شبیه افرا و یا حتی چنار،گرد افشانی ان به وسیله زنبور ها و دیگرات حشرات انجم میشه. 

رنگ برگ ها سبز روشن و رنگ تنه خاکستری است.  میوه این درخت گرد و خاردار است و بعد از شکوفا شدن گل ها در بهار ظاهر میشود.

 این درخت از لحاظ دمایی خیلی مشکلی ندارد ولی  در


رشد بهتری دارد. وییگی چوب های آن  محکم و مقاوم است.  در مبلمان و تزئینات از آن استفده میشود. 

نوع درخت از لحاظ پایه تک پایه می باشد. 

از لحاظ کود دهی اگر  رشد آن خیلی کم بود  در بهار از کود ازته استفاده میکنیم. ولی  به طور کل در پاییز ها باید به آن کود بدهیم . کود گاوی پوسیده بهتری گزینه در این میان است.  از لحاظ نور  مکان های افتابی و نیمه سایه را میپسندد.  خرید عنبرسائل

 خاک آن باید عمیق کنده شده باشد (یعنی گودال آن )  و باید جنس آن زهکشی خوب و لومی -شنی باغشد. 

روش های تکثیر آن بذر و قلمه است.

 این درخت در برابر آفات بسیار مقاوم می باشد و در کل از لحاظ  مقاومت  خوب عملف میکند. 

 

 از لحاظ آبیاری باید به آن آب فرائانی بدهی تا رشد بیشتری داشته باشد. 

مصارف این گیاه  استفاده از صمغ آن است که میتوان اغز آن به عنوان  ضد عفونی کننده ضد انگل و  مدر بودن استفاده نمود. 

 این درخت بومی مناطق سواحلی آمریکا بوده و  ارتفاع آن با توجه به  اقلیم مکانی که در آن رشد میابد میتواند  از 25 تا به 35 متر نیز برسد. . دضمن نا دیگر این درخت  صمغ سرخ  است . و ماده ای کمیاب بوده  به طور که میگویند فقط در دستگاه گوارش نهنگ عنبر میتوان آن را یافت. 

کاج

۱۱ بازديد

یکی از زیباترین ایده ها برای  داشتن  تنوع در گیاهان شما داشتن نخل است.مثلا پالم واشنگتن این پالم زیبایی خاصی را به محیط و محوطه شما میبخشد و زیبایی و ابزش خانه شما را حتی برای فروش چند برابر میکند. همچنین داشتن انواع مخلفی از کاج ها مثل لاوسون و کامیس ئو سرو نقره ای و سرو شیراز و زرین جلوه را بسیار زنده میکد. چه بسا تعداددی گل فصلی نیز دز فلاور باکس خود قرار دهیدو یا حتی آن پشت ها تعدادی درخت میوه خوشمزه نیز داشته باشید. حتی میتوانید آ؛بنما در این مکان قرار دهید و استخر و باربیکیویی نیز ترتیب دهید.

در فلاور باکس خود از انواع گل و گیاهان با توجه8 به فصل استفاده کنید مثلا اگر تابستان و بهار است از گل های داوودی اگر پاییز است از ساناز  و اگر زمستان است از پامچال و سیکلمن و در هر صورت گذاشتن کاج های فانتزی کوچولو مثل نانا و کنیکا یادتان نرود. کاج ها بعد از هرس بوی بسیار خوشی را در فضا پخش میکنند. به گونه ای که واقعا دوست دارید دقایقی را صرف استشمام درختان نمایید. میوه کاج ها خوردنی نیستند اما برخی خاصیت درمانی دارند. 

از این گذشته حتی میتوانید در کناره های دیوار خود چندتا نارون و تبریزی بکارید. تبریزی چوب خیلیر  خوش صدا و سریع الرشد است. طوری که منبع تغذیه آن آب است و با افزایش آبدهی رشد آن نیز افزایش میابد. خرید پالم واشنگتن 

از انواع دیگر درختان میتوانید چند تا درختچه تزیینی مگنولیا و کاملیا خوشرنگ نیز کنار باغچه خود داشته باشید تا جلوه خاصی در باغ زمستانی خود ایجاد نمایید. همینطور  لاوسون را به هیچ وجه فراموش نکنید که از زیباترین و بهشتی تین کاج های دنیا است. اگر بتوانید سنگ کاری محوطه خود را نیز سرو سامانی دهید و به اصطلاح باغ نهال های  خود ست کنید  بهترین ایده را برای قیمت بخشیدن بسیار زیاد به ویلا خود داده اید. 

ختمی

۱۲ بازديد

گل ختمی از خوشگل ترین گل ها برای سپری کردن یک زمستان زنده است مخصوصا برای کسانی که ت به زمستان افسردگی  دارند.  رنگ گل های این درختچه با توجهه به نوع ن میتواند سفید یا صورتی عمدتا یا حتی رنگ های دیگر نیز باشد. 

این گیاه جزء گیاهان با ارزش بوده و خواص درمانی دارد.  بومی منطقه استوا است.  و در مکان های  سردسیر رشد خوبی دارد ولی به طور کلی میتوان در مناطق مختلف آن را کاشت.  خرید گل ختمی 

 استفاده آن در پارک ها و ویلا و باغ ها  مرسوم است. از لحاظ افات تنها زمانی دچار ان میشود که از لحاظ تغذیه و مراقبت به مشکل بخورد. همچنین از دلایل زرد شدن برگ های آن پرآبی  است. روش های تکثیر آن بذر و قلمه و  خواباندن ساقه است. 

 از نظر قیمت بسیار کم هزینه و در عین حال زیبا می باشند بهترین انتخاب برای استفاده در روف گاردن و انواع باغچه می باشد. 

به اضافه آن با خرید گل پامچال و سیکلمن و شمعدانی میتوانید زیبایی خاصی به باغچه و باغ خود در زمستان ها داشته باشید. که تدر پستی دیگر شما را با انواع هر کدام از گل و گیاهان بالا آشنا خواهم نمود.

 استفاده از گیلاه ختم برای کسانی که اغز بیماری بیوست و روماتسیم رنج می برند، بسار قابل توصیه می باشد.   در ضمن از مهمترین نکات راجع به این گیاه اغین است که بسیار نیازمند نور خورشید است و نمیتوانید آنه را دار سایعه8 نگه دارید و باعث خشکی آن میشود. در صورتی که برگ های آن راغ زرد شده یافتید حتی با وجود مراقبت بسیار بخاطر داشته باشید که دلفیل این  امر آبیاری بیش از حد به این گیاه است که موجب این عارضه میگردد. در فضای آرزاد این گیاه تا 25 سال نیز رشد میکند که مهمترین نکته ای که باید به یاد اداشته باشید مهیا کردن محیط مناسب و اقلیم مناسب این گیاه است.

سرو شیراز

۱۲ بازديد

 یکی از زیباترین کاج هایی که میتونید در محوطه جهت زیباسازی محیط استفاده کنید سرو شیراز یا همون سرو ایتالیایی است. 

 این کاج بومی  جنوب اروپا و  غرب آسیا می باشد.  دلیل نام گذاری این نو کاج به سرو شیراز این است که تعداد زیادی از این سرو در شیراز کاشته شده است. شاید دلیل نام گذاری آن با نام سرو ایتالیایی نیز دلیل مشابه ای دارد.   انواع مختلف کاج ها 

ارتفاع این درخت زیبا و همیشه سبز که نشان جاودانگی است و بوی خوشی دارد میتواند با توجه به آب و هوا حتی به 20 متر نیز برسد.برگ های آن سبز تیره است و  رنگ تنه آن قهوه ای مایل به خاکستری میباشد.  گلدهی این درختچه  در دی و بهمن است.  و زمان دانه دهی نیز  تیر و آذر ماه است.  خرید سرو شیراز 

 بعد از هرش شدن بوی خوبی در فضا پخش میکند.  سیستم ریشه ای سطحی دارد در مقایسه با کاج های دیگر از این رو میتوانید   آن را به راحتی جا به جا نمایید.  در مکان هایی که بادد بسیار شدیدی دارد نمیتوان 
آن را کاشست زیرا موجب آسیب رسیدن به آن میشود ولی در کل از آن به عنوان باد شکن نیز استفاده میگردد.

 مقاوم به س رما و گرما است ما اگر این تغییرات دما به بیش از حد برسد موجب از بین برفتن آن  میشود اما به طور کلی گزینه بسیار عالی برای  برای کاشت و زیبا سازی  محوطه و بسیار مقاوم است. 

 از لحاظ نور به تابش مستقیم خورشید نیاز داردو داقل 6 ساعت در روز را حتما باید از نور خورشید بهره ببرد.

 سایه را خیلی تحمل نمیکند اما اگر مجبورید آن را  در سایه قرار دهید  حتما باغید در گلدان بذارید . آبیاری خیلی کم یا بیش اغز حد به ریشه آهن آسیب میزند و آن را خشک میکند.  چوب سبک و نرم و معطری دارد.  در برابر حشرات و موریانه ها مقاوم است. 

بادام

۱۱ بازديد

بادام درختچه ای است که معمولا در مناطقی که ؛آب و هوای گرم و خشکی دارند برای جبران کم آبی از آن استفاده میگردد. 

 ارتفاع این درختچه با توجه به آب و هوای یک منطقه میتواند به 6-8 متر برسد. 

در مناطقی با آب و هوای گرم و مدیترانه و زمستان های ملایم رشد خوبی دارد. 

 شکل ظاهری این این درختچه برگ هایی است تو رفته و دندانه دار و شکوفه های آن که در بهار نمایان میشوند صورتی و سفید اند.

 

از ویزگی های بادام خوب : دیرگل بودن ،انطباق گل ،و خود باروری میباشد.   خرید بادام 

انواع بادام های موجود در بازار:

بادام مامایی : مناطق سردسیر-رشد قوی - پوست سخت -شکوفه صورتی و سفید -عمر مفید 25-35 سال . دیرگل - بهترین فاصله کاشت  4*4 است. 

 بادام دیر گل آذر : بومی اغیران -قوی و پربار  نیاز به زمان طولانی برای گلدهی / در خاک شن و ماسه به خوبی رشد میکند. در مناطق سردسیر میتوان آن را کاشت  عمر مفید 35-45 سال.

 بادام  سنگی : پوست سفت و سخت - مقاومت بالا در کم آبی  از بهترین انواع بادام در ایران  است .  آبیاری بالا و هرس کردن مرتب و کود دهی موجب  کیفیت بالای  آن میشود .

بادام سوپرنوا  یا همان بادام خوشه ای : فاصله این رخت بهتر از 6*9 باشد.  معمولا در پاییز به صورت ریشه لفخت در گلادان عرضه میشود. 

بادام فرانیس: بومی فرانسه اغز ارقام دیرگل  درصد مغز آن 50 درصد است . درصد دوقلو بودن آن  بسیار کم است . 

گرد افشان های آن سهند و شکوفه هستند.  این نوع بادغام از بهترین انواع بادام در ایران می باشند. 

      بادام پسته ای :

بومی آسیای غربی و در اصل ایران می باشد .  غاز انواع دیر رس است. قدرت و سرعت و استحکام متوسطی دارد.  میتواند عمر آن تا 20 سال برسد.  در برابر گرما و خشکی بسیار مقاوکم می باشد .  برداشت آن در مرداد و شهریور است. 

 بادام تگزاس : بومی آمریکا - رشد اندک -کشیده -دیرس-پوست سخت-مغز کوتاه  پر و نوک تیز .

مقاوم در برابر   بیماری های قارچی 

بادام تونو : بومی ایتالیا -کمیاب-پوست سنگی - رشد آنه در مناطق سردسیر جواب ده تر از مناطق گرمسیر است.

بادام سهند :بومی ایران-قوی و مستحکم -کوهستانی و دیرگل -رشد متوسط در شیرینی و خشکبار از آن استفاده میکنند. 

بادام شکوفه: بومی ایران -پوست سفت-سرعت رشد متوسط 

پالم واشنگتن

۷ بازديد

یکی از یباترین درختان تزئینی درخت پالم واشنگتن میباشد. این درخت که نوعی نخل نیز است. بومی کالیفرنیا و مکزیک است. برگ های آهن غول پیکر و شبیه باد بزن است. از این رو به آن پالم باد بزن نیز میگویند. 

تنه این درخت بسیار قطور بوده و ارتفاع آن نیز با توجه به آب و هوای هر منطقه میتواند متفاوت باشد. 

از این درخت در ویلاسازی و نمایه مناطق زیبا و لاکچری کافه و .. بسیار استفاده شده است.  خرید پالم واشنگتن

 انواع بسیار متوعی دارد و از جنگل های سرسبز گرفته تا بیابان های خشک میتوان آنها را یافت.  این درخت بسیار شبیه به نخل درخت خرما است . در واقع میتووان گفت که هر دو از یک خانواده هستند.

ارتفاع این درخت به طرز باورنکردنی میئواند تا به 30 متر هم برسد. در برخی مناطق مانند سیستان و بلوچستان به طور خودرو میروید.  بعد از ریزش برگ ها اثر آن رو ی درخت باقی می ماند. آفت این گیاه  کنه عنکبوتی است. به آبیاری زیادی نیاز ندارد ولی سال اول بلهتر است که دوبار در هفته در فصل های گرم و یکبار در هفته در پاییز و هوای خنک آبیاری کنید.  بهترین خاک برای آن خاک برگ و پیت است.  مکان های آفتابی و گرم را دوست دارد.  هرس آن در اول بهار انجام میشود.. فنیکس و سیکاس نیز از خانواده این گروه میباشند.

 

 

پوشش درخت در زمستان برای حفظ جوانه انتهایی که در قسمت میانی برگ ها قرار دارد بسیار مهم است.پوشش پلاستیکی موجب تراکم رطوبت و پوسیدگی جوانه انتهایی می شود .به همین دلیل بهتر است که به جای نایلون از گونی یا برگ های خشک استفاده شود و یا اگر از پوشش نایلونی استفاده می کنید حتما آن را سوراخ سوراخ کنید تا هوا ردوبدل شود.

سرمای بیش از منفی15 درجه سانتیگراد را تحمل می کند .به همین دلیل نگهداری این گیاه در تهران و مناطقی که زمستان های سرد دارند مشکل است.در چنین مناطقی باید درخت را کنار دیوار یا پناهگاه کاشت.

 

البته این نخل در مقایسه با سایر نخل های گرمسیری مقاومت بیشتری در برابر سرما دارد و در مناطقی که سرمای ملایمی دارند مثل گیلان و مازندران و نواحی دریای کاسپین در فضای باز کشت می شود. 

زالزالک

۹ بازديد

 زالزالک درختچه ای است  تزئینی که معمولا به عنوان حصار استفاده میشود و شباهت زیادی به پیراکانتا و البته اندکی با ناندینا دارد. 

 طول این درختچه از 4 تا 14 متر میتواند باشد که این موضوع وابسته به اقلیم و نوع آب و هواست . تنه این درخختچه خاردار میباشد و همین از مواردی است که چرا این درختچه را به عنوان حصار استفاده میکنند.

 مناغطق رشد  این درختچه کوه و جنگل به صورت خودرو میباشد. 

 میوه های این درختچه به شکل گوجه های ریز کوچواو میباشد که خوردنی اند.  گل دهی این درخت در بهار میباشد.  و از تیره ی گل سرخیان استت. 

 تنه این درختچه رنگ قهوه ای دارد. و انواع بسیار مختلفی ا زالزالک وجود دارد که بیشتر آنها ترکیب یکدیگر  هستن.

 گلدهی این درخت زود هنگام و در فصل بهار  می باشد. 

 خرید زالزالک  معمولی :

 میوه پهن ،برگ های پهن، درخت قامت کوتاه ،میوه نارنجی رنگ .

 زالزالک واریته : گل های خوشرنگ و خوش طعم دارد.  ارتفاع آن تا به 5 متر میرسد.  ور شد آن عمودی میباشد. 

سرخ ولیک: خار های آن نسبت به زالزلک معمولی  کمتر است  و خوش عطر میباشد .

 واریته کراس گالی : میوه های قرمز رنگ ریز  که در پاییز نمایان  میشوند. 

 اورپن تیلز : قرمز متمایل به زرد و درخی تنه قطور 

پران فولیا : میوه قرمز که در پاییز نمایان میشوند. 

 مدیا : به عنهوان درخت فقظط کاشته میشوند. 

 موارد استفاده از   زالزالک :  به عنوان پرچین و حصار زنده استفاده میگردد. 

 هرس این درختچه در زمستان و به این صورت است که شاخه های ضعیف و و بی برگ زده میشوند و مرتب میگردند.

 تا شاخه ها و جوانه های زیباغ دوباره  ایجاد شود. گرد افشانی این درخت  نیاز به کار خاصی ندارد و از طریق حشرات و زنبور ها انجام میشود. 

آفات  و بیماری های این درخت : لکه برگی ، زنگ زدن 

 کاربرد های کلی : 

تازه خوری ،پرجین مربا 

گیاه دارویی 

 و همچنین  به عنوان پیوند  گلابی  و سیب نیز از آن استفاده میگردد. 

 این گیاه دتر برابر خشکی و گرمای شدید تابستان مقاوم است . و تکثیر آن  از طریق بذر و قلمه میبباشد.