چه گیاهانی در خاک شور بکاریم؟

۶ بازديد

چه درختانی را در خاک شور بکاریم؟

چه درختانی را در خاک شور بکاریم؟در این پست قصد داریم شما را با مسئله شوری خاک( EC)در کشاورزی و باغداری،تاثیر آن در کیفیت محصولات،عوامل ایجاد کننده خاک شور،کاشت نهال مناسب در خاک شور،و روش  های کم کردن و از بین بردن شوری خاک را بیان کنیم. تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

شوری خاک یا EC  خاک چیست؟

شوری خاک به زبان ساده یعنی میزان و مقدار نمک موجود در خاک خرید نهال 

اصطلاح علمی و انگلیسی این پدیده، (Electrical Conductivity ) است که با مخفف (EC) به فارسی “هدایت الکتریکی” شناخته میشود.

این پدیده از لحاظ علمی، شاخصی است که میزان دسترسی گیاهان به مواد مغذی خاک را نشان می دهد.مقدار بالای EC خاک،نشان از وجود مقدار زیاد کاتیون ها در آن،مانند؛  پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم، آمونیوم، آلومینیوم، آهن، مس، روی و منگنز دارد. علاوه بر موارد ذکر شده عوامل دیگری مانند  استفاده از منابع مختلف کود،محیط کاشت درخت و کیفیت آب است.

اندازه گیری EC خاک

اندازه گیری EC خاک

چه درخت هایی در خاک شور بکاریم؟

چه درخت هایی در خاک شور بکاریم؟

اثر شوری خاک روی گیاهان

شوری خاک یا مقدار ماده مغذی بالا در خاک موجب اختلال رشد در گیاهان میشود و حتی ممکن است رشد آن را  متوقف کند. مهم ترین اثر این پدیده عدم جذب یونها در گیاه است.کوچکتر و تیره تر شدن برگ ها در گیاهان از دیگر اثرات تاثیر خاک شور روی گیاهان است.

شوری ممکن است سبب کند شدن یا مهار شدن جذب برخی یون ها شود؛ مثلاً غلظت بالای یون سولفات در محلول غذایی، جذب سدیم را افزایش داده و بالعکس سبب کاهش جذب کلسیم و اختلال در جذب پتاسیم در محلول غذایی می شود. همچنین مشاهده شده که غلظت بالای کلسیم در محلول غذایی، جذب پتاسیم را تحت تأثیر قرار می دهد. مقدار بالای نمک در محلول غذایی، سبب اختلال در جذب کلسیم شده و در نهایت علائم ناهنجاری فیزیولوژیک در گوجه فرنگی، فلفل و هندوانه ظاهر می گردد.

 

برای پی بردن به مقدار هدایت الکتریکی یا ای سی خاک خود میتوانید به آزمایشگاه های و موسسات آب و خاک مراجعه کنید مراجعه کنید. جهاد کشاورزی 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.