کونیکا

۶ بازديد

شرایط نگهداری بونسای کاج کونیکا:

نوردهی بونسای کونیکا:

کاج کونیکا گیاهی نور دوست است و به چهار ساعت آفتاب کامل در روز نیاز دارد. بهتریم مکان برای نگه داری این بونسای کنار پنجره جنوی یا تراس و پاسو هست.

جهاد کشاورزی 
آبیاری کاج کونیکا:

این گیاه به آبیاری کم نیاز دارد (سطح خاک در بین دو آبیاری خشک شود) حجم آب آبیاری طوری باشد که کل خاک گلدان کاملا خیس شود و بطور روزانه برگها اسپری آب شوند.

خرید نهال تزینی

 سازمان اب و فاضلاب 

نحوه آبیاری بونسای کاج کونیکا

اکثر افرادی که این بونسای را در منزل نگهداری می کنند به دنبال علت خشک شدن بونسای کاج کونیکا هستند .

 سازمان تغذیه 

علت این امر آبیاری نادرست و نور بیش از حد است.
کاج کونیکا نیازمند نور آفتاب برای رشد مطلوب است .
ولی به این منظور نیست که آن را کامل زیر نور آفتاب قرار دهید.
بین ۳ تا ۴ ساعت نور آفتاب برای این گیاه کافی است.

 گل و گیاه شناسی مشکین دشت

اگر میزان تابش نور آفتاب بروی بونسای کونیکا بیش از مدت زمانی که ذکر شد باشد، گیاه آپارتمانی شما خشک شده و برگ های آن آسیب می بیند.
علت بعدی برای خشک شدن کاج کونیکا آبیاری نادرست است.
کونیکا نیازمند آبیاری متوسط و منظم است. یک تا دوبار در هفته آبیاری برای این گیاه ضروری است.


نوع خاک بونسای کونیکا:

در هر نوع بافت خاک اعم از شنی ،رسی،لومی به شرط زهکشی خوب وعدم خفگی خاک قادر به زندگی است ولی ازنظر واکنش ،خاک های خنثی تا اسیدی را ترجیح میدهد. بهترین خاک برای این بنسای مخلوطی از خاک سبک باغچه، کمپوست و کود است.


رطوبت بن سای کونیکا:

رطوبت و سرما را دوست دارد.


دمای مناسب کاج کونیکا:

مانند اکثر کاج ها به سرما مقاوم است ولی درکل به خاطر مناطق بومی خود طالب هوای خنک و رطوبت بالا میباشند. دمای مطلوب آن ترجیحا بین 2۰ تا 3۰ درجه سانتی گراد است.

لیلکی

۷ بازديد

 

 

درخت لیلکی
نام علمی: Gleditschia triacanthos.  
خصوصیات گیاهی
درختی گسترده با تاج مسطح و فرم باز است. شاخه های گسترده وآویخته آن از نزدیک زمین شروع به رشد می کنند. شاخه ها باریک و براق است و پوست تنه صاف و تقریباً سیاه رنگ است که با بالا رفتن سن برجستگی های فلس مانند بر آن ظاهر می شود. درختی کاملاً مقاوم است ولی به علت گستردگی زیاد بهتر است فقط در پارکهای بزرگ کاشته شود. برای پارکها دقت شود تا واریته های خاردار خریداری نگردد تا تولید اشکال و خسارت نکند.
برگ: دارای برگ های مرکب شانه ای به رنگ سبز درخشان به ��ول 15 تا 25 سانتیمتر که در پائیز زرد رنگ می شوند. جهاد کشاورزی 
گل: مایل به سبز ومعطر هستند که به صورت خوشه هائی به طول 5تا7 سانتیمتراز خرداد تا تیر ماه شکوفا می شوند. و جاذب زنبور ها می باشند
میوه: نیام هائی لوبیائی شکل پیچ خورده و به رنگ قهوه ای تیره به طول 25تا40 سانتیمتر در اواخر تابستان ظاهر شده و پس از خزان برگها بر درخت باقی می مانند.سیستم ریشه گیاه عمیق و گسترده و سرعت رشد آن زیاد می باشد. آب و فاضلاب 
نیاز های طبیعی محیط زیست 
آب وهوا: گرما ،سرما و شرایط ساحلی را تحمل می کند. نسبت به تابش مستقیم خورشید، باد، دود، گرد و خاک مقاوم می باشد
خاک: انواع گوناگون خاک از جمله خاک های قلیائی و خشک را تحمل می کند. شهرداری و دهیاری
هرس: برای سبک کردن تاج و ممانعت از شکستن شاخه ها توصیه می شود که هر ساله در پائیز هرس و تنک شود.
تغذیه : تغذیه خاصی نیاز ندارد. 
آبیاری: نیاز آبی متوسطی دارد.هرده روزیکبارکافی است.
آفات و بیماری ها : به هر دو تقریباً مقاوم می باشد.
عیوب: ریزش نیام ها نگهداری را مشکل می کند

یال اسبی

۱۲ بازديد

گل یال اسبی

نور

در صورت استفاده در مناطق گرم باید آن را در مکانی نیمه سایه کاشت و در مناطقی که تابستانی خنک دارد باید در مکان آفتاب گیر کاشته شود. جهاد کشاورزی 

آبیاری

این گیاه به خشکی مقاوم است ولی برای رشد بهتر نیاز به آبیاری منظم دارد. باید دقت داشت در بین دو آبیاری سطح خاک خشک باشد.

سازمان آب و فاضلاب

دما

این گیاه مقاوم و نیمه مقاوم به سرما می باشد سرمای تا 5 درجه زیر صفر را نیز تحمل می کند.شهرداری و دهیاری 

رطوبت

در مناطقی که رطوبت بیشتری دارد رشد این گیاه بهتر است. خرید نهال 

گل دهی

در تابستان روی سنبله های آن گل های کوچک به رنگ یاسی کم رنگ می روید.

تغذیه

این گیاه به تغذیه خاصی نیاز ندارد.

هرس

با توجه به ارتفاع کم گیاه نیاز به هرس ندارد ولی در صورت تجمع برگ‌های پیر ظاهری نامطلوب پیدا می کند که می‌توان در اوایل بهار قبل از شروع رشد جدید گیاه را با چمن‌ زن سربرداری و یا قیچی کرد.

تکثیر

برای تکثیر این گیاه هم میتوان از بذر و هم میتوان از تقسیم بوته استفاده نمود ولی بهترین و متداولترین روش ازدیاد، تقسیم بوته است. برای این منظور وقتی گیاه به اندازه کافی رشد نمود، آن را از خاک خارج کرده و از قسمت ساقه زیرزمینی گیاه را به چند قسمت تقسیم نمایید و هر قسمت به طور جداگانه کاشته شود.

خاک

ترکیب خاک باغچه و خاک برگ برای این گیاه مناسب می باشد. باید دقت داشت که این گیاه به خاک زهکشی شده نیاز دارد

مریم گلی

۶ بازديد

مریم گلی یک گیاه قدیمی با سابقه طولانی و رنگارنگ و بومی منطقه مدیترانه در جهان است. این گیاه مانند رزماری، پونه کوهی، آویشن

 اسطوخودوس و ریحان از خانواده نعناع است. مریم گلی با نام لاتین “Salvia officinalis” (این نام که از فعل لاتین salvere به معنای نجات دادن گرفته شده است) در اصل از دریای مدیترانه به اروپا و آمریکای شمالی وارد شد و اکنون در این مناطق به صورت وحشی رشد می‌کن جهاد کشاورزی 

وزارت اب و فاضلاب 

 

د. خرید مریم گلی 

مریم گلی بسته به منطقه و نوع کاربرد با نام‌های زیادی شناخته می‌شود. خانواده گیاه مریم گلی شامل حدود 900 گونه است که آن را به متنوع ترین گونه در خانواده گیاهان نعناعی تبدیل می‌کند. مریم گلی را می‌توان با عطر و طعم معطری که دارد شناخت. راه‌های زیادی برای استفاده از مریم گلی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به پخت و پز، ساخت دارو و ایجاد خوشبو کننده و عطرسازی اشاره کرد. محیط زیست 

 

 

خاستگاه و نحوه رشدمریم گلی

 

مریم گلی بومی آسیای صغیر و مدیترانه و گیاهی خودرو است که به صورت وحشی رشد می‌کند. در قرون وسطی به اروپای مرکزی راه یافت و در حدود سال 812 در باغ‌های شارلمانی در فرانسه یافت شد؛ سپس توسط مهاجران به آمریکا منتقل شد. این گیاه به طور وحشی در ترکیه، ایتالیا، یوگسلاوی، یونان، آلبانی، ایالات متحده، کانادا و اسپانیا رشد می‌کند.

گیاه مریم گلی تا زمانی که دما بین 5 تا 26 درجه سانتیگراد و میزان بارندگی سالانه بین 0.3 تا 2.6 متر باشد، تقریبا در هر جایی می‌تواند رشد کند. مریم گلی به حداقل نگهداری نیاز دارد و به راحتی رشد می‌کند؛ اما برای رشد به نور خورشید خوب نیز نیازمند است. این گیاه علاوه بر داشتن فصل رشد طولانی، در برابر بسیاری از آفات نیز مقاوم بوده و آسیب پذیر نیست.

مریم گلی با رشد در مناطق و شرایط دمایی مختلف، به یک گیاه بالقوه جهانی تبدیل شده است. گیاه مریم گلی یک گیاه چند ساله مقاوم در برابر سرما است که حتی می‌تواند در زمستان هم زنده بماند. با این حال، زمانی که زمستان فرا می‌رسد، خاموش می‌شود و دوباره در بهار بر می‌گردد. مریم گلی را باید در آفتاب کامل تا متوسط قرار دهید، اگرچه این امکان را به شما می‌دهد که آن را در داخل یا خارج از خانه نیز پرورش دهید.

 

استفاده از مریم گلی در عطرسازی

مریم گلی به لطف نت‌های تازه، حیوانی، معطر و سرزنده خود پویایی زیادی به عطرها می‌بخشد. این گیاه فقط یک تثبیت کننده ساده نیست، اما به طور گسترده توسط عطاران در عطرهای مردانه و زنانه، به ویژه در آکوردهای سرخسی یا فوژه، استقبال می‌شود. مریم گلی یک عنصر عالی برای ایجاد عطرهای شیپر است و به خوبی با نت‌های آبی و چوبی ترکیب می‌شود. همچنین می‌توان آن را در فرمول‌های شرقی‌تر یافت که در همنشینی با کهربایی شکل جدیدی به خود می‌گیرد. به لطف عناصر گیاهی و منتول دار، مریم گلی به خوبی با نت‌های تازه و معطر ترکیب شده و تمام قدرت خود را در هر ترکیبی توسعه می‌دهد تا آن را غنی‌تر و عمیق‌تر کند.

 

انواع مریم گلی

همانطور که گفتیم مریم گلی جنبه معطر، چوبی و تند را به عطرها می‌دهد و اغلب در عطرهای مردانه استفاده می‌شود. بیش از 900 نوع از مریم گلی وجود دارد، اما فقط سه نوع آن در فرمولاسیون‌ عطرها استفاده می‌شود. یعنی مریم گلی کلاری، مریم گلی سفید و مریم گلی ترنج. در ادمه درخصوص این یه نوعاز مریم گلی بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

1- مریم گلی سفید

مریم گلی سفید یک تقویت کننده خلق‌وخو است که به آرامش و به افزایش قدرت حافظه کمک می‌کند. همچنین خاکی، روشن و پاک کننده است و به خوبی با گیاهان دیگر مانند علف لیمو، اسطوخودوس و گل‌ها ترکیب می‌شود. برگ‌های خشک مریم گلی سفید را اغلب آسیاب و دود کرده و حتی به بخور تبدیل می‌کنند.

 

2- مریم گلی کلاری

مریم گلی کلاری رایحه‌ای شیرین‌تر و مشک‌دار دارد. روغن موجود در این گیاه حسی آرام، ملایم و آرامش بخش دارد و اغلب در عطرهای تک جنسیتی یافت می‌شود. مریم گلی کلاری در عطرسازی و محصولات مراقبت شخصی، مورد علاقه و پرکاربردتر است؛ زیرا به عطر اجازه می‌دهد مدت بیشتری باقی بماند.

 

3- مریم گلی ترنج

مریم گلی ترنج کمی شیرین تر از سایر گونه‌ها است و از آن در ساخت شمع‌ها و محصولات مراقبت شخصی بسیار استفاده می‌شود. رایحه این گونه از مریم گلی به دلیل توانایی آن در کاهش استرس و علائم اضطراب شناخته شده است.

 

رایحه مریم گلی

مریم گلی گیاهی معطر با رایحه خنک، قابض و علفی نعناعی است. این رایحه در برخی شرایط تقریبا دارویی به مشام می‌رسد. دارای ته رنگ‌های خنک کننده منتول و اکالیپتوس است که آن احساس گیاهی و دارویی را تشدید می‌کند. از آنجایی که مریم گلی به عنوان یک ادویه و طعم دهنده تهیه غذا محبوبیت دارد، وقتی به عطرها و ادکلن‌ها خاص اضافه می‌شود، احساس آشپزی یا خوشمزگی را القا می‌کند.

 

فواید مریم گلی

استفاده از مریم گلی در غذا و مقاصد آشپزیبه دلیل رایحه خوشی که دارد،بسیار متداول است. اغلب در آشپزخانه‌ها و قفسه‌های ادویه‌جات به صورت سبزی تازه یا خشک و یا به شکل روغن یافت می‌شود. مادامی که مریم گلی به شکل مکمل‌های گیاهی یا از طریق رژیم غذایی در غذا مصرف شود، می‌تواند فواید سلامتی مفیدی داشته باشد. در زیر فقط به چند مورد از فواید مهم سلامتی که می‌توانید از مریم گلی به‌دست آورید اشاره شده است.

 

1- کمک به تنظیم قند خون

چند مطالعه جالب نشان می‌دهد که مصرف مریم گلی می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند. مطالعات زیادی توانایی مریم گلی در کاهش سطح قند خون را با داروی دیابت متفورمین مقایسه کرده‌اند.

 

2- کاهش کلسترول LDL

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گیاه مریم گلی به طور بالقوه می‌تواند به کاهش کلسترول بد LDL در بدن کمک کند. همانطور که اکثر مردم به خوبی می‌دانند، LDL کلسترول بدی است که با افزایش خطر بیماری قلبی ارتباط مستقیم دارد.

 

3- محافظت در برابر سرطان

تحقیقات فزاینده‌ای نشان می‌دهد که این گیاه ممکن است خواص ضد سرطانی مفیدی نیز داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهند که عصاره مریم گلی نه تنها می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را سرکوب کند، بلکه آنها را تحریک به مرگ نیز می‌کند.

 

مریم گلی و فرهنگ‌های مختلف

رومیان باستان مریم گلی را گیاهی می‌دانستند که سلامتی به ارمغان می‌آورد و بخشی از داروسازی رسمی رومی بود. از این گیاه برای التیام زخم‌ها، جلوگیری از خونریزی و تسکین گلودرد استفاده می‌شد. از سال 742 پس از میلاد تا 814 پس از میلاد، امپراتور روم یک دانشکده پزشکی معتبر در سالرنو راه‌اندازی کرد که مریم گلی یکی از 100 گیاهی بود که در این ملک رشد می‌کرد. در اروپای قرون وسطی تصور می شد که مریم گلی حافظه را تقویت می‌کند و خرد را افزایش می‌دهد. این عنصر اغلب برای آماده کردن مردم برای مراسم و دروس آموزنده استفاده می‌شد.

اعتقاد مسیحیان بر این است که مریم گلی جان مریم باکره و حضرت عیسی را نجات داده است. (اعتقاد بر این است که مریم باکره در حالی که به دنبال پناه بردن از خشم پادشاه هرود بود، با پنهان شدن در درختچه‌ای از مریم گلی که آنها را از دید پنهان می‌کرد، از چنگ سربازان فرار کرد.) بومیان آمریکا از قبایل لاکوتا، شاین و ناواهو، مریم گلی را مقدس دانسته و در مراسم خاصی برای دفع ارواح شیطانی آن را می‌سوزاندند. این بومیان آمریکایی بسته‌های مریم گلی خشک می‌ساختند و آنها را برای پراکنده کردن انرژی منفی روشن می‌کردند. گیاه شناسان انگلیسی نیز مریم گلی را با شکوفایی مرتبط می‌دانستند و اعتقاد بر این بود که وضعیت رشد مریم گلی در یک باغ، موفقیت یک شرکت را تعیین می‌کند.

 

عطرهای محبوب مریم گلی

از نت مریم گلی در بسیاری از عطرها معروف استفاده شده است. ما در زیر لیست کوچکی از برخی محبوب‌ترین عطرها و ادکلن‌های حاوی نت مریم گلی را برای شما معرفی کرده‌ایم. همانطور که اشاره کردیم؛ بیشتر عطرهای دارای نت مریم گلی در دسته آروماتیک و مردانه طبقه‌بندی می‌شوند. با این حال نمونه‌های زنانه نیز در این بین دیده می‌شود.

 

 

1- ادو تویلت گس سداکتیو نویر زنانه

فرانکینیا

۱۱ بازديد

نام فارسی: فرانکینیا

نام علمی: Frankenia thymifolia

نام انگلیسی: frankenia

فرانکینیا گیاهی همیشه سبز و مناسب مناطق گرمسیری کم آب است. از تیره Frankeniaceae می باشد. گل ها مجتمع و ریز است. دارای برگ های قرمز یا صورتی رنگ بسیار کوچک و ۳  گوش است که در طول ساقه های کرک دار آن بوجود آمده است. ریشه قوی بوده و ساقه های آن رونده است که به دلیل داشتن انعطاف در روی زمین  می خوابند و می توانند قسمتی را پوشش دهند، ولی چون پا خوری آن نسبت به چمن ها کمتر است، بنابراین نباید آن را در محل های پرتردد کاشت. در فصل سرما رشد کند شده و برگ و ساقه های آن به رنگ قرمز خیلی زیبا تغییر رنگ می دهند. این تغییر رنگ موقتی است و در بهار سال بعد دوباره با شروع رشد، برگ ها سبز می گردند.

  • نوع گیاه: پوششی
  • ارتفاع: ۱۰ – ۵ سانتی متر
  • گستردگی: متنوع
  • نیاز نوری: آفتاب کامل, سایه آفتاب
  • شرایط محیطی: اقلیم معتدل و سرد – نسبت به خشکی تا حدودی مقاوم است محیط زیست 
  • کاربرد: به عنوان پوشش چمن در باغ صخره ای
  • توضیحات: فرانکینیا گیاهی پوششی با ریشه های محکم و عمیق است. برگهای آن فلسی شکل بوده و به رنگ سبز- قهوه ای می باشند که در زمستانها و با سرد شدن هوا قهوه ای – قرمز می شوند.

 

کاربرد فرانکینیا :

به عنوان گیاه پوششی در بین سنگفرش ها و باغ های صخره ای، کف پوش و درختچه زینتی کاربرد دارد. روی سطح شیب دار و صخره ای محل خوبی برای آویزان شدن آن می باشد. جایگزین خوبی برای چمن‌های هلندی است. وزارت اب و فاضلاب 

 

شرایط پروررش گیاه فرانکینیا :

گلدهی فرانکینیا

گل‌های ریز آن مورد توجه نبوده و در بهار یا تباستان ظاهر می‌شوند. جهاد کشاورزی 

 

نیاز نوری فرانکینیا :

گیاهی است که به نور کامل نیاز دارد. بهترین رشد در دمای ۳۵- ۱۰درجه سانتی گراد است. خرید فرانکینیا 

 

بستر مناسب فرانکینیا :

در اغلب خاک‌ها قادر به رشد است و خاک‌های خشک و شور را تحمل می‌کند و می‌تواند به عنوان گیاه پوششی در نقاط داغ و آفتابی باغ‌های صخر‌ه‌ای بکار رود.

 

نیاز آبی فرانکینیا :

در ابتدای کاشت باید روزانه و به روش بارانی انجام شود تا خاک شسته نشود. تاخیر دو تا سه روزه در آبیاری باعث کم رنگ شدن برگ ها می گردد.اما وقتی مستقر شد به آبیاری زیادی نیاز ندارد. گونه‌های اروپایی تا حدودی سرما را تحمل می‌کنند. طبق تجربه ی باغ شیشه ای باید توجه داشت که کنترل علف‌های هرز داخل زمین پوشیده از فرانکنیا مشکل است، بنابراین قبل از کاشت باید زمین از هر گونه علف هرز و بویژه انواع پهن برگ، پاک‌سازی شود.

 

تکثیر فرانکینیا :

از طریق کاشت بذر یا تقسیم بوته قابل افزایش است. می‌توان ساقه‌های این گیاه را به قطعات ۵۰ تا ۱۰ سانتی‌متری تقسیم کرده و در سطح زمین پخش کرد

به دلیل داشتن ساقه های نازک و انعطاف پذیر، نمی توان آن را مانند گیاهان دیگر به صورت مجزا در خاک قلمه فرو برد، بنابراین ساقه های آن را با قیچی چیده و به صورت چند تایی در گلدان نشاء کاشت می گردد. پس از ریشه دار شدن آن را به زمین اصلی منتقل می کنند. فاصله کاشت بوته ها از هم باید ٣٠ تا ٤٠ سانتی متر باشد، زیرا بعد از مدت کمی زمین را کاملاً می پوشاند. فصل کاشت این چمن بهار است.

موچسب

۷ بازديد

نور مناسب برای نگهداری از گیاه موچسب:

موچسب از جمله گیاهانی است که به نور کامل خورشید نیازمند است . اگر چه برخی از گونه های این گیاه به محیط سایه مقاومند ولی اکثر آن ها نیازمند محیطی با حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید هستند . جهاد کشاوری 

این گیاه به هیچ وجه برای نگهداری در فضای بسته و محیط داخلی مناسب نیست و در صورت قرار گیری در محیط مذکور دچار آسیب می شود.

دمای مناسب برای نگهداری از گیاه موچسب :

این گیاه می تواند نسبت به دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد مقاوم باشد ،البته که در این صورت گیاه شروع به خزان می کند و در نهایت به خواب زمستانی می رود . نکته قابل ذکر این است که دمای بیش از حد پایین به گیاه آسیب میزند . نهال 

آبیاری مناسب برای نگهداری از گیاه موچسب : اب و فاضلاب 

توصیه می شود در صورتی که از این گیاه در محیط منزل و گلدان نگهداری می کنید اجازه دهید تا بین دو آبیاری سطح خاک گیاه تا عمق 2 الی 3 سانتی متر خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد آن کنید .

ولی در صورتی که از این گیاه در فضای باز و باغچه نگهداری می کنید هر 3 روز یک بار اقدام به آبیاری گیاه کنید . البته این روش نسبی و مناسب برای منطق معتدل است بنابراین باید بر اساس آب و هوای محل سکونت خود آن را تنظیم کنید .

رطوبت مناسب برای نگهداری از گیاه موچسب :

این گیاه به رطوبت زیادی نیاز ندارد و رطوبت موجود در محیط برای نگهداری از آن کافی است .

کوددهی و تغذیه مناسب برای نگهداری از گیاه موچسب :

این گیاه نیز مانند تمام گیاهان برای رشد و تامین نیاز های خود به کود و مواد مغذی نیاز دارد . به همین منظور توصیه می شود در فصول گرم سال هر دو هفته یک بار با استفاده از کود های تقویتی نسبت به تغذیه این گیاه اقدام کنید .

خاک مناسب برای نگهداری از گیاه موچسب :

در صورتی که از این گیاه در گلدان نگهداری می کنید توصیه می شود از خاکی با ترکیب 50% پیت ماس ،30 % پرلیت و 20 % کوکوپیت استفاده کنید.

البته لازم به ذکر است که بیشترین میزان رشد این گیاه در صورت کشت در خاک باغچه اتفاق می افتد.

تعویض گلدان گیاه موچسب به چه صورت است ؟

برای تعویض گلدان این گیاه توصیه می شود هر زمان که شاهد بیرون زدگی ریشه ها از زیر گلدان بودید اقدام کنید و گیاه را به گلدانی با یک سایز بزرگتر منتقل کنید .

روش تکثیر گیاه موچسب به چه صورت است ؟

تکثیر و ازدیاد این گیاه فقط از طریق پیوند شاخه های گیاه بر روی نرک امکان پذیر است ،البته که تکثیر این نیاز به مهارت و شرایط گلخانه ای دارد .

هرس کردن گیاه موچسب به چه صورت است ؟

موچسب از جمله گیاهانی است که نیاز دارد سالی یک بار هرس شود ،بنابراین هر زمان که مشاهده کردید قسمتی از گیاه ضخیم شده ،آن را برش دهید تا جایی که اجازه دهید به حالت چوبی تبدیل شود.

بلوبری

۵ بازديد

بلوبری (به انگلیسی: blueberry) یکی از میوه‌های بومی آمریکا شمالی است که کالری کمی دارد و بسیار پر طرفدار است. بلوبری در فصل گوجه‌سبز یا آلوچه یافت می‌شود و ترک‌های غرب گیلان این میوه را با نام قاراگیله می‌شناسند. از دیگر نام‌های بلوبری می‌توان به زغال اخته آبی و تمشک آبی نیز اشاره کرد.

بلوبری دو نوع رایج دارد، یک نوع بلوبری Lowbush یا بلوبری وحشی است و نوع دیگر بلوبری Highbush است که در ایالت متحده رشد می‌کند. بلوبری طعمی شیرین و ترش دارد و رنگ آن آبی تیره یا بنفش است. بلوبری سرشار از جواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی است و به همین دلیل خواص بلوبری برای سلامت فراوان است.جهاد کشاورزی 

بلوبری، فقط یک میوه زیبا نیست، بلکه دارای خواص بی‌شماری نیز است. این میوه پرفایده حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است که برای هضم بهتر و تنظیم روده‌ها بسیار مفید است. همچنین، بلوبری غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که به سلامتی سلول‌ها و محافظت از بدن در مقابل آسیب‌های اکسیدی کمک می‌کند. خرید بلوبری 

علاوه بر این، مصرف بلوبری می‌تواند به کاهش التهاب‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک کند. این میوه، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین E و مواد معدنی مهمی مانند پتاسیم و مس را نیز در خود جای می‌دهد. اب و فاضلاب 

با توجه به این همه خواص و ارزش‌هایی که بلوبری دارد، می‌توان گفت این میوه شگفت‌انگیز باعث شده تا در سراسر جهان محبوبیت بسیاری پیدا کند. از تنقلات خوشمزه و تازه تا آبمیوه، کیک‌ها و دسرهای شیرین، بلوبری در هر شکلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و طعم منحصربه‌فرد خود را در هر غذایی به ارمغان می‌آورد.

برای بهره‌مندی از خواص بلوبری می‌توان از آن برای تهیه شربت و کوکتل بلوبری، ژله بلوبری، مربای بلوبری، کیک و پای بلوبری، دمنوش بلوبری و از بلوبری خشک به صورت آجیل استفاده نمایید. در ادامه به بررسی بیش‌تر خواص بلوبری می‌پردازیم.